Frivilligcentral

Frivilligcentralen är en sluss för frivilliga uppdrag som finns inom ett begränsat geografiskt område och vänder sig till alla människor, oavsett ålder. Den fungerar som ett informationskontor för frivilliga uppgifter och arbetar helt efter lokala behov.

En frivilligsamordnare/volontärsamordnare leder arbetet och har som uppgift att få rätt person på rätt plats, oavsett om det handlar om att göra något för eller tillsammans med någon eller få hjälp av en medmänniska. Det kan vara att slussa in i någon förening eller att vägleda någon som har behov av stöd från samhället (om behoven ligger inom ramen för ett samhällsansvar). Frivilligsamordnaren behöver en speciell kompetens som kräver att man har förmågan att lyssna på besökaren, känna av och försöka få in personen i aktiviteter som ligger så nära den enskildes önskemål som möjligt, då blir det hållbara förmedlingar.

Frivilligsamordnaren är navet på frivilligcentralen, som är en öppen mötesplats där frivilliga delegeras att ta ansvar för olika verksamhetsdelar – allt för att varje människa ska bli sedd och få känna sig behövd. Frivilligsamordnaren har ansvar för rekrytering, intervju, förmedling, av dem som önskar engagera sig. Frivilligsamordnarens uppgift är också handleda, coacha och stödja, utbilda och uppmuntra frivilligarbetarna. Frivilligcentralen leds av en styrelse eller styrgrupp.

Människor i alla åldrar engagerar sig. Vänder man sig till yrkesaktiva och företag, ofta CSR-certifierade (CSR står för Corporate Social Responsibility och innebär företagens ansvarstagande i samhället med hänsyn till sociala, etiska och miljömässiga aspekter) i rekryteringen, blir självfallet den gruppen välrepresenterad.  Medelåldern av engagerade är på flera platser hög, men på andra är den låg där t ex studenter och barnfamiljer är engagerade samt många barn får läxhjälp. Frivilligcentralen är en kontaktpunkt för dem som önskar göra insatser, delta i frivilligarbete eller ta emot hjälp. De uppgifter som förmedlas utgår från de behov som de besökande har.

Människosynen är att alla har något att ge, dvs både den som ställer upp för eller tillsammans med någon eller den som tar emot hjälp. Utgångsläget för hela förmedlingsprocessen är att få rätt person, på rätt plats med rätt motiv.

De vanligaste uppdragen som nu förmedlas är familjestöd och stöd till äldre, en helt naturlig utvecklig eftersom de åldersgrupperna av naturliga skäl kan vara i behov av mycket stöd. De mest populära uppdragen, som ökat, är läxhjälp, språkcafé och stöd till asylsökande. Bland punktinsatser är promenadsällskap och ledsagning ((till läkare, på resor eller för att göra ärenden) fortfarande högfrekvent. Behovet av social gemenskap är ofta en underliggande drivkraft att ta kontakt med frivilligcentralen.

Det personliga bemötandet och samtalet på frivilligcentralen är en viktig framgångsfaktor. Det är endast besökarnas fantasi som begränsar de uppdrag som förmedlas.

Gränsdragningen för de frivilliguppdrag som utförs är viktig – det är därför en professionell ledning av arbetet måste finnas. Det är frivilligsamordnaren som ansvarar för att de uppdrag som förmedlas inte är betal- eller biståndstjänster. Allt frivilligarbete ska fungera som ett komplement till offentlig och privat sektor. Likaså är det frivilligsamordnarens uppgift att informera besökare, som har ersättning från Försäkringskassan, Arbetsförmedlingen eller Kommunen (socialbidrag/försörjningsstöd), hur frivilliguppdrag hanteras när man har sådan ersättning.

Under den senaste 20-års perioden har många frivilligcentraler startats av eldsjälar runt om i landet – ingen vet hur många!!! På grund av bristande resurser, i form av utbildning och stöd för frivilligsamordnare och pengar för verksamheten, har många levt en tid och sedan tvingats sluta. Frivillighet är inte gratis, som många tror. Det är viktigt att frivilligcentralen organiseras i samverkan mellan flera aktörer.

En av frivilligcentralens uppgifter är också att synliggöra frivilligarbetet på orten och visa hur viktigt det är samt att underlätta förhållandena så att organisationer, grupper och enskilda kan göra insatser.

Ur ett samhällsekonomiskt perspektiv finns en rad positiva effekter av Frivilligt Socialt Arbete: Människor mår bättre, integrationen mellan människor från olika kulturer underlättas och bidrar även till naturlig språkinlärning. Förståelse mellan olika åldrar och kön underlättas samt nya kontakter/nätverk och livsglädjen, över att känna sig behövd, bidrar positivt för den som behöver komma in på arbetsmarknaden.